Tuvojoties ziemas mēnešiem likumsargi atgādina Latvijas šoferīšiem par jūsu pienākumiem šajos sniegotajos mēnešos attiecībā uz savu automašīnu.
Ziemā automašīnu numura zīmes ātri pārklājas ar netīrumiem un kļūst grūti salasāmas, taču autovadītājam vienmēr ir pienākums nodrošināt, lai valsts reģistrācijas numura zīme būtu tīra, kā to nosaka likums. Ceļu satiksmes noteikumu 227. punkts paredz, ka numura zīmēm jāatbilst transportlīdzekļa reģistrācijas dokumentiem.
Tām jābūt tīrām, un stāvoša transportlīdzekļa numura zīmei skaidrā diennakts gaišajā laikā jābūt nolasāmai vismaz no 40 metru attāluma, bet tumšajā laikā, kad ieslēgtas ārējās apgaismes ierīces, – vismaz no 20 metru attāluma. Par transportlīdzekļa vadīšanu ar netīru vai nepareizi piestiprinātu numura zīmi var tikt piemērots brīdinājums vai administratīvais sods – 10 eiro.
Tomēr ir vēl kas..
228.punkts nosaka, ka aizliegts braukt, ja kaut viena numura zīme nav piestiprināta noteiktajā vietā. Tāpat ir aizliegts numuru izmainīt, aizsegt, pārklāt ar aizsargmateriāliem, mehāniski bojāt, locīt vai citādi noslēpt.
229.punktā noteikts, ka transportlīdzekļu pazīšanas zīmes, brīdinājuma ierīces un apzīmējumi jāizgatavo saskaņā ar starptautiskajiem nolīgumiem, kuros Latvija ir dalībvalsts, vai atbilstoši noteikumu 3. pielikumam.
230.punkts paredz, ka pazīšanas zīmēm jābūt tīrām, lai citi satiksmes dalībnieki tās varētu savlaicīgi pamanīt.
Savukārt 231. punkts aizliedz transportlīdzekļiem piestiprināt jebkādu citu informāciju vai zīmes, kuras izmanto ceļa zīmēm noteiktās formas, krāsu kombinācijas vai simboliku un var maldināt citus satiksmes dalībniekus. (Nosacījumi grozīti ar MK 28.05.2019. noteikumiem Nr. 219.)
Tiek atgādināts arī vēl par kādu būtisku pārkāpumu ko šoferīši ziemā var pārkāpt
Satiksmes drošības vadības biroja priekšnieks Arturs Smilga norāda, ka sniegs no automašīnas ir jānotīra, lai tas neradītu šķēršļus un bīstamas situācijas apkārtējiem.
“Transportlīdzekļa vadītājam jānodrošina, lai nekas netraucē pārredzēt ceļu un lai neveidotos apdraudējums ne pašam, ne citiem satiksmes dalībniekiem. Likums paredz, ka sniegs ir jānotīra tā, lai tas neputētu, nekristu nost un neapdraudētu citus, taču par šo prasību pārkāpšanu konkrēta atbildība nav noteikta,” skaidro Smilga.
Lasi vēl: Draugs no Spānijas ir samulsis par lielāko daļu latviešiem: ”Kāpēc jūs šo darāt kapsētā?”
Viņš uzskata, ka sodu par sniega kārtu uz auto virsbūves ieviest nevajadzētu, tomēr aicina autovadītājus notīrīt kupenas, jo likumsargi to dažkārt var uztvert kā nepiestiprinātu kravu, par ko gan paredzēts sods.
“Ja uz jumta būtu uzlikts matracis vai malkas kaudze, tā varētu izkustēties — tas pats attiecas uz sniegu. Tas, ka sniegs ir uzkrājies dabiski, neko nemaina. To vai nu jānotīra, vai jānostiprina, bet sniegu nostiprināt nav iespējams, tāpēc – neslinkojam un tīrām nost! Turklāt sniega kārta uz jumta pasliktina aerodinamiku, kā rezultātā auto patērē vairāk degvielas. Braucot pa šoseju, tīrs automobilis patērēs vismaz par 15% mazāk degvielas nekā netīrs.









